Kolejowy most zwodzony nad Regalicą
Atrakcje Turystyczne
Historia Mostu
W 1877 roku, jednocześnie z budową linii kolejowej Wrocław – Szczecin, powstał jedyny w Europie czynny most zwodzony o napędzie mechanicznym. W owym czasie jednak jego konstrukcja opierała się na przęśle obrotowym, którego czas otwierania był uciążliwie długi.
Przebudowa w 1933 roku
Obecny mechanizm przęsła zwodzonego z przeciwwagą most uzyskał po przebudowie w 1933 r. Dzięki temu, przejazd pociągu przez most nad Regalicą odbywa się bez wspomagania instalacją elektryczną, wyłącznie na zasadzie rozpędu.
Konstrukcje w czasie wojny
Warto nadmienić, że przed wojną znajdowały się tu dwa identycznie funkcjonujące mosty. Wycofujący się w 1945 r. naziści zniszczyli jednak obie konstrukcje, podkładając pod nie ładunki wybuchowe. Na ceglanym budynku nastawni wciąż można dostrzec kule po pociskach.
Odbudowa po wojnie
Żelazne konstrukcje spoczywały przez kilka lat na dnie Regalicy. Po ich wydobyciu przez Polaków w 1947 r. okazało się, że sprawnych elementów wystarczy na złożenie tylko jednej nici mostu.
Wymiary i waga mostu
Przęsło zwodzone mierzy 17 m i waży 160 ton. Mimo tych rozmiarów cały proces podnoszenia i opuszczania mostu, odbywający się kilkanaście razy dziennie, trwa zaledwie 4 min.
Kolejowy most zwodzony nad Regalicą to nie tylko wyjątkowy obiekt inżynierski, ale również fragment historii, który przetrwał do naszych czasów. Dziś stanowi nieodłączny element krajobrazu tej części Polski, przyciągając turystów i miłośników historii techniki.